Prissammenligning er en del av handlemønsteret på nett
I dag er vi forbrukere i stor grad blitt både vant til og nesten avhengig av nettstedene som tilbyr prissammenligning av produkter og tjenester. Det er sånn vi skaffer oss oversikt over markedet og holder oss orientert.
En ser også at prisene en finner på nett blir brukt for prissammenligning mot lokale fysiske butikker de gangene vi ønsker å se eller kjøpe varen direkte.
Hvorfor er prissammenligning på nett så bra?
Enkelt forklart så er det bra for oss forbrukere. Det lar oss kjøpe produkter vi ønsker og trenger til den laveste prisen på markedet. Vi har alltid sammenlignet priser, men tidligere ble det ikke gjort på en slik organisert måte som i dag.
Via internett og prissammenligning får man prisene enkelt presentert gjennom nettsteder som tilbyr disse tjenestene, som nettstedet Bestpris.no.
Før disse nettstedene dukket opp så søkte man på nettet og sjekket priser på de butikkene man regnet med hadde produktet. Før internett dro man til butikken og sjekket prisen fysisk.
Utviklingen av prissammenligning på nett har egentlig gitt oss oversikt over alle butikker som annonserer varen på nett, og lar oss se hva de forskjellige tar for denne varen. Vi som forbrukere sparer utrolig mye tid og penger siden tjenesten prissammenligning faktisk gjør to oppgaver for oss:
- Samler alle nettbutikkene som tilbyr varen slik at vi slipper å søke disse opp selv.
- Gir oss oversikt over hva den enkelte tar for varen slik at vi kan velge den rimeligste tilbyderen.
Hva handles på nett?
En kan dele det litt opp i grupper når det kommer til type varer de fleste handler på nettet, og hvordan en handler disse.
- Impulskjøp fra målrettede annonseringer og kampanjer.
- Direkte målrettet handel av merkevarer.
- Dyre artikler som handles sjeldent.
- Hverdagsprodukter som handles jevnlig.
- Behov for produkter når behovet melder seg.
Når det gjelder direkte og målrettede merkevarer så skilles handlingsmønsteret selvfølgelig ut fra hvilken varegruppe en er ute etter. Det er nok sjeldent slik at shoppere bruker prissammenligning hvis de skal handle klær fra H&M eller Vera Moda.
Da går nok de fleste direkte til nettbutikken til den klesbutikken de ønsker å handle fra.
Derimot hvis en for eksempel skal kjøpe seg et par sko og vet akkurat merke og modell, da vil mange bruke prissammenligning på nett. Som eksempel så kan en bruke Ecco sin sandal offroad til dame.
Denne sandalen selges i flere fysiske butikker inkludert Ecco sine egne butikker. Her er det mye å spare hvis en tar i bruk prissammenligning på nettet.
Denne sandalen kom opp med 7 ulike priser fra 7 forskjellige nettbutikker. En rimeligste solgte sandalen til kun 709 kroner inkludert fri frakt. Den dyreste prisen for akkurat den samme sandalen var 1100 kroner og her måtte man i tillegg betale fraktkostnadene.
Når man legger til frakten så kan man altså her veldig enkelt spare godt og vel 500 kroner som nesten er halve prisen.
Impulskjøp er ofte kjøp som ikke blir sjekket opp mot tilbyderes ulike priser. Det ligger litt i navnet at impulskjøp ofte skjer ved at en klikker seg inn på en nettannonse som google ads og kjøper det som averteres der og da.
Forbruksvarer handles ofte på nett
Som vist, så kan man raskt spare ganske store beløp på å bruke prissammenligning på enkle kjøp som gjøres nå og da. Man kjøper jo ikke sko hver uke eller som for eksempel tv eller vaskemaskin som handles sjeldnere. Men ser man over tid så vil man kunne regne med gode besparelser hvis en tar og ser over et års tid.
En type forbruksvarer som det handles jevnlig er apotekvarer som Covid-19 selvtest (hjemmetest) og legemidler fra nettapotek. Det er spesielt reseptfrie legemidler som for eksempel smertestillende og nesespray vi ofte kjøper fordi dette er noe vi trenger å ha til enhver tid.
Nettapotekene har komt for å bli og nå når man også kan kjøpe reseptbelagte legemidler på nettet, så er det ingen grunn til å fysisk dra til apoteket. Vi har også fått mange nettapotek å velge mellom. På disse varene så lønner det seg å bruke prissammenligning.
Det er faktisk veldig store forskjeller på prisen på en så enkel vare som en pakke med smertestillende Paracet. Ved å gjøre en rask prissammenligning hos en slik tjeneste på produktet Paracet 500 mg, så fikk man raskt opp 4 forskjellige priser. Prisen på pakken varierte fra 25 kroner til 47 kroner. Det er omtrent en dobling av prisen.
La oss si for dette eksempelets skyld at man kun skulle handle denne pakken med smertestillende. Da må man i tillegg til prisen på selve pakken sjekke hva den enkelte tar i fraktkostnader slik at man kan se hvilken tilbyder som totalt blir den rimeligste.
Det nettapoteket som solgte pakken til 25 kr, tok 45 kr i frakt slik at totalprisen ble 70 kr. Den dyreste Paracet pakken kostet 47 kr, og her var fraktkostnaden også den dyreste på 69 kr slik at totalen ble 116 kr. Ved å gjøre en rask sjekk på prissammenligning, ble besparelsen hele 46 kr som er mye når varen i utgangspunktet er rimelig.
Når et behov dukker opp
Dette er en kategori kjøp som plutselig og uplanlagt dukker opp, men som ikke kan regnes som impulskjøp. Det kan være at noe som en flyreise på sensommeren, hvor en ser når en kjøper flybillettene at et behov dukker opp. I disse tider så krever flyselskapene munnbind på flyreisen og dermed har man et behov for å kjøpe et munnbind.
Ved å gå inn på et nettsted som Bestpris.no og taster inn munnbind for å gjøre en prissammenligning, så får man opp en rekke nettbutikker som for eksempel ishop.no, og handler munnbindet til reisen.
Et behov og et ønske om et visst produkt kan ofte være det samme. Tannbleking er blant annet et slikt produkt man kanskje har tenkt på en stund, men ikke kjøpt.
Istedenfor å google tannbleking og deretter gå inn på de forskjellige så vil prissammenligning både gi oversikt over forskjellige nettbutikker som selger slike produkter, samt foreta en prissammenligning når en har valgt varen.
Lurt å sjekke
Det finnes i dag flere nettsteder hvor en kan foreta prissammenligning av varer. Det kan ofte være lurt å sjekke et par stykker hvis en er ute etter en spesiell vare. Det er ikke alltid at alle nettbutikkene kommer opp hos alle prissammenligningsstedene. Derfor kan man få flere priser å sammenligne med hvis en sjekker to eller flere.
Det er også greit å tenke på totalprisen. Fraktkostnadene varierer ofte og mange tilbyr gratisfrakt uansett hvor mye en handler for, eller hvis man handler for et minimumsbeløp. Det er surt hvis man velger den rimeligste prisen, men at frakten gjør den til den dyreste.
Mange velger også å lese kundeomtaler før de velger hvilken nettbutikk de skal handle fra. Dette er kanskje spesielt viktig hvis man handler noe som har garanti eller muligheten for bytte eller angrerett er til stede.
Da er det greit å se at tidligere kunder ikke har skrevet negative omtaler om kundebehandlingen eller nettbutikken i seg selv. Prissammenligning er som en portal hvor all slik informasjon kan hentes ut fra.
Kilde: https://bestpris.no